spis treści serwisu strona startowa

Ustawienia:

Oglądasz wersję MOBILE (duże litery)

Wybierz wersję desktop (małe litery)

dermatozy.plarchiwumZawodowe choroby rolników

Zawodowe choroby skóry w rolnictwie

dermatoza zawodowa

Radosław Śpiewak

Ulotka informacyjna dla rolników opracowana w 1999 roku na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Czy warto przejmować się chorobami skóry?

Skóra jest największym i jednym z najważniejszych narządów organizmu ludzkiego. Choroby skóry nie są jedynie defektem urody, lecz często wiążą się ze znacznym obniżeniem jakości życia i zdolności zarobkowania chorego. Choroby skóry mogą być źródłem wielu cierpień dla chorych i ich bliskich.

Ciężkie i długotrwałe choroby skóry mogą być przyczyną inwalidztwa!

Co to jest rolnicza zawodowa choroba skóry?

Według obowiązującego prawa, rolniczą zawodową chorobą skóry jest choroba skóry powstała w wyniku wykonywania pracy – na skutek działania czynników obecnych w miejscu pracy i związanych z produkcją rolniczą. Najczęstszą chorobą zawodową skóry u rolników jest wyprysk.

Przykładowe czynniki, które mogą spowodować rolniczą zawodową chorobę skóry:

• pył zbożowy
  • pył siana i słomy
  • pył lnu, ziół
  • sierści zwierząt hodowlanych
  • środki ochrony roślin
  • zaprawy nasienne
  • nawozy sztuczne
  • olej napędowy
  • i wiele innych

Jak zawodowa choroba skóry może wpłynąć na życie rolnika?

Na szczęście spora część chorób zawodowych jest uleczalna, w przypadku innych wystarczy niewielka zmiana w procesie produkcji aby rolnik był w stanie dalej pracować bez uszczerbku na zdrowiu. Niestety, w cięższych przypadkach unikanie chorobotwórczej substancji podczas pracy może być niemożliwe. Choroba ulega nasileniu, obniżając zdolność zarobkowania i niekorzystnie wpływając na jakość życia rolnika i jego rodziny. Każda próba ponownego podjęcia pracy okupiona jest nawrotem zmian chorobowych. W takiej sytuacji niekiedy jedynym rozwiązaniem jest całkowite odsunięcie rolnika od miejsca pracy i jego przejście na rentę.

Kiedy powinieneś podejrzewać, że chorujesz na zawodową chorobę skóry?

Rolniczą zawodową chorobę skóry może rozpoznać tylko specjalista – dermatolog. Dlatego, jeżeli któryś z poniższych opisów pasuje do Twoich dolegliwości, zwróć się do dermatologa z prośbą o badanie w kierunku zawodowej choroby skóry:

• Swędzenie, zaczerwienie i pękanie skóry rąk, okresowo z obecnością pęcherzyków wielkości ziaren piasku, z których sączy się wodnista ciecz. Skóra na dłoniach może być bardzo pogrubiała, sucha, pękająca z tworzeniem bolesnych rozpadlin.
  • Swędzenie, zaczerwienienie, obrzęk i złuszczanie skóry podczas oprysków, żniw, młócenia lnu i innych czynności, podczas których powstają duże ilości pyłu. Zmiany skórne przypominają początkowo oparzenie słoneczne.
  • Swędzące bąble na rękach lub całym ciele, podczas oprysków, obrządku zwierząt hodowlanych lub prac żniwnych. Zmiany skórne bardzo przypominają oparzenie pokrzywą.
  • Okrągłe, czerwone, swędzące ogniska na skórze z obecnością złuszczania a niekiedy drobnych pęcherzyków. Jednoczesne występowanie podobnych zmian na skórze zwierząt hodowlanych sugeruje możliwość zakażenia grzybiczego od zwierząt. Więcej na temat grzybic skóry można dowiedzieć się z ulotki “Jak uchronić się przed grzybicą skóry?”
  • Również inne zmiany skórne, jeżeli pojawiają się lub wyraźne nasilają podczas pracy a ustępują po jej zaprzestaniu, mogą być objawem rolniczej zawodowej choroby skóry.

Co powinieneś zrobić, gdy podejrzewasz u siebie zawodową chorobę skóry?

W nowym systemie ochrony zdrowia, lekarze dermatolodzy mają obowiązek przyjąć również osoby nie posiadające skierowania.

Powinieneś niezwłocznie zwrócić się do specjalisty–dermatologa. Najbardziej kompetentną poradę uzyskasz w Instytucie Medycyny Wsi w Lublinie lub w Wojewódzkich Ośrodkach Medycyny Pracy. Aby zostać przyjętym przez dermatologa nie potrzebujesz mieć skierowania.

Postępowanie wyjaśniające, czy w danym przypadku zaistniała rolnicza zawodowa choroba skóry może być rozpoczęte na wniosek chorego rolnika.

Specjalista oceni, czy istnieje podejrzenie zawodowej choroby skóry, zazwyczaj konieczne są też długotrwałe i żmudne badania specjalistyczne. Zanim postawione zostanie rozpoznanie rolniczej zawodowej choroby skóry, konieczne jest spełnienie wielu warunków medycznych i prawnych.

Należy pamiętać, że większość chorób skóry u rolników nie jest spowodowana przez pracę.

Wśród prawie 1,3 mln ubezpieczonych rolników rozpoznaje się kilkadziesiąt rolniczych zawodowych chorób skóry w ciągu roku. Pozostałe choroby powstają bez związku z pracą, jednak również mogą być przyczyną inwalidztwa i wymagają właściwego leczenia.

Pamiętaj:

Jeżeli lekarz nie widzi związku Twojej choroby z pracą a Ty się z tą opinią nie zgadzasz, możesz zwrócić się do innego dermatologa – najlepiej w regionalnym Ośrodku Medycyny Pracy lub w Instytucie Medycyny Wsi w Lublinie, który specjalizuje się w orzekaniu o chorobach zawodowych u rolników.

Jeżeli Twój lekarz nie jest w stanie przeprowadzić badań w kierunku rolniczej zawodowej choroby skóry, możesz zwrócić się o pomoc do Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie.

Nawet jeśli okaże się, że Twoja choroba skóry nie jest wywołana przez pracę, przeprowadzone badania pomogą lekarzowi dobrać najskuteczniejsze leczenie, tak aby Twoja choroba nie była dla Ciebie źródłem cierpień w przyszłości. To zapewni Ci lepsze samopoczucie i uwolni Cię od niedogodności w kontaktach z innymi ludźmi.

Każda długotrwała choroba skóry wymaga wizyty u specjalisty - dermatologa!

Jak można uchronić się przed chorobą zawodową skóry?

Wyczerpującą informację na ten temat znajdziesz w ulotce pt. Higiena skóry oraz w broszurze Jak ustrzec się przed chorobami skóry w rolnictwie?

dermatozy.plarchiwumZawodowe choroby rolników

Portal Dermatologiczny 'dermatozy.pl' funkcjonuje nieprzerwanie od 2007 roku i jest pierwszym w Polsce serwisem internetowym skierowanym do lekarzy dermatologów oraz przedstawicieli innych zawodów medycznych współpracujących z dermatologami. Nasz zasięg i oglądalność nieustannie rośnie, osiągając w 2019 roku liczbę ponad 150 tysięcy wyświetleń.

Misją portalu jest informowanie i integrowanie środowiska dermatologicznego, zapewnienie bezstronnej platformy do dyskusji merytorycznych, a także udostępnianie rzetelnej i niezależnej informacji naukowej. Misja ta realizowana jest przez udostępnianie materiałów naukowych, w tym aktualnych i historycznych dzieł dermatologicznych, a także streszczeń z konferencji dermatologicznych. Zapraszamy do współpracy w tym zakresie autorów i organizatorów konferencji.

↓ reklama - promocja - polecamy - popieramy - zapraszamy - zachęcamy ↓

promocja

↑ reklama - promocja - polecamy - popieramy - zapraszamy - zachęcamy ↑

Śledź nas na Facebooku:

polecamy

Uwaga: Możesz korzystać z tego serwisu jedynie pod warunkiem przyjęcia następujących zasad korzystania: Treści zawarte na tej stronie są skierowane do lekarzy i nie stanowią poradnika dla pacjentów, mogą przedstawiać m.in. poglądy historyczne i niezgodne z aktualnym stanem wiedzy. Autorzy tekstów opublikowanych na tym portalu wykluczają odpowiedzialność za szkody wynikające z ewentualnego zastosowania przedstawionych informacji. Każda informacja medyczna powinna być weryfikowana w innych, aktualnych źródłach fachowych przez lekarza posiadającego wiedzę pozwalającą na ocenę treści fachowych. Ten serwis nie zastępuje porady lekarskiej, jeżeli podejrzewasz u siebie chorobę skóry, zwróć się niezwłocznie do specjalisty dermatologa! Wszelkie prawa zastrzeżone. Właściciel praw autorskich do niniejszego dzieła udziela zgody na nieodpłatne korzystanie z niego wyłącznie w celach niekomercyjnych. Wszelkie inne zastosowania wymagają pisemnej zgody właściciela praw autorskich. Kopiowanie zabronione!
© Radosław Śpiewak All rights reserved. Document created: 23 July 2003, updated: 10 December 2019.