Diagnostyka alergicznego kontaktowego zapalenia skóry Portal Dermatologiczny 'dermatozy.pl'. Diagnostyka alergicznego kontaktowego zapalenia skóry Portal Dermatologiczny 'dermatozy.pl'. Diagnostyka alergicznego kontaktowego zapalenia skóry

dermatozy.plarchiwumDermatologia Środowiskowa 2007alergiczne kontaktowe zapalenie skóry

Diagnostyka alergicznego kontaktowego zapalenia skóry

Radosław Śpiewak

Instytut Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków

→  Sylwetka wykładowcy

Alergiczne kontaktowe zapalenie skóry (allergic contact dermatitis, ACD) jest zapalną chorobą skóry prowokowaną przez kontakt z substancjami o małej masie cząsteczkowej (hapteny) u osób, które nabyły nadwrażliwość na te substancje podczas wcześniejszych kontaktów. Chorobowość życiowa na ACD w populacji generalnej jest szacowana na około 10%. Alergia kontaktowa - przestrojenie układu immunologicznego, które jest warunkiem rozwoju ACD występuje u około 40% dorosłych i 30% dzieci. W przypadku podejrzenia ACD niezbędna jest identyfikacja odpowiedzialnego haptenu za pomocą testów płatkowych (syn. testy naskórkowe). Testy płatkowe są złotym standardem w diagnostyce alergii kontaktowej, ich wykonanie zwiększa szansę prawidłowego rozpoznania, ponad 20-krotnie skraca czas oczekiwania na ostateczne rozpoznanie, zmniejsza koszty leczenia, a także zwiększa szansę całkowitej remisji choroby. Wykonanie testów płatkowych wpływa zatem korzystnie na jakość życia pacjentów. Wadą testów płatkowych jest konieczność kilku wizyt w gabinecie lekarskim oraz to, że stan zdrowia oraz medykacja badanego może wpływać na wynik testu. Interpretacja testu płatkowego wymaga wiedzy specjalistycznej oraz doświadczenia. Inne testy kliniczne są bardziej czasochłonne i zostały poddane walidacji. Badanie laboratoryjne w kierunku alergii kontaktowej jeszcze nie jest dostępne, choć ostatnio mają miejsce obiecujące postępy w tej dziedzinie.

Jak cytować ten artykuł: R. Śpiewak. Diagnostyka alergicznego kontaktowego zapalenia skóry. Streszczenia z Międzynarodowego Sympozjum 'Dermatologia Środowiskowa', Kraków, 20 października 2007. URL: http://www.dermatozy.pl/archiwum/2007derm/wp06.html (dokument elektroniczny).

→  zobacz wszystkie wykłady plenarne na Sympozjum "Dermatologia Środowiskowa"

Radosław Śpiewak Radosław Śpiewak

ELISPOT: szkolenia, wdrożenia i outsourcing